M6 vasúti híd

M6-os autópálya feletti vasúti híd építése

Az M6 autópálya az európai közúthálózat észak-dél irányú kapcsolatának egyik fontos eleme, az ún. Helsinki folyosó (Ploče – Szarajevó – Eszék – Budapest) magyarországi szakasza, amelynek Budapest- Bóly közötti része 2010-re épült meg és jelenleg innen ágazik el az autópálya …

Tovább

Hidak alépítménye

Hidak alépítménye, falazatai

A főtartók terheit a híd szélein a szélső támaszok, a (borítóképen a-val jelölve a közúti-, b-vel a vasúti ) hídfők veszik át, a közbenső támaszokat pilléreknek nevezzük. A hídfők a szárnyfalakkal együtt oldalirányban a töltést is megtámasztják. A hidak alépítményének, …

Tovább

Milyen beton kell az alapba

Milyen beton kell az alapba?

Sávalap készítése előtt a legfontosabb kérdés, hogy a sávalap egyáltalán a megfelelő alapozási mód. Mindenképpen szükséges talajvizsgálati jelentést (korábban talajmechanikai szakvéleményt) készíteni, és az alapján meghatározni, hogy sávalap vagy lemezalap kell az építményünk alá, és hogy milyen beton kell az …

Tovább

pályakeresztezés

Vasút alatti pályakeresztezés engedélyezésének a menete

Amennyiben vasúti pálya alatt vezetéket kívánunk átvezetni, akkor célszerű előre meghatározni az építéstechnológiát, de nem csak a műszaki specifikációkkal érdemes tisztában lenni, hanem az eljárásrenddel is, ugyanis a közforgalmú vasútvonalak esetében fokozott figyelemmel kell eljárni a forgalombiztonság érdekében pályakeresztezés létesítésekor. …

Tovább

dinamikus talajcsere

Dinamikus talajcsere alkalmazása, költségei

Amennyiben a feltárt talajok összenyomódási ellenállása alacsony, akkor válhat szükségessé dinamikus talajcsere alkalmazása. Figyelembe kell venni a talajvíz jelenlétét, biztosítani áramlásának a lehetőségét. A technológia néhány méter vastag, gyenge teherbírású talaj javítására alkalmas és meglehetősen költséges. Dinamikus hatások Dinamikus igénybevétel …

Tovább

Beton kábelakna és kábelszekrény

Beton kábelakna és kábelszekrény létesítésének feltételei

Vasúti környezetben fektetendő, betonból készült kábelaknák és kábelszekrények kialakítását a MÁV vállalati szabványok határozzák meg: szekrények esetében a MÁVSZ 2149, aknák esetében a MÁVSZ 2145. A szerkezetek gyártási technológiája sokat változott az elmúlt évtizedekben, de a legfontosabb kivitelezési elvek változatlanok, …

Tovább

Rókalyuk vasúti pálya alépítményében

Vadkárok a vasúti pályában: rókalyuk injektálása földműben

Mocsaras, növényzettel sűrűn benőtt területeken a kissé homokos földművek estén előfordul, hogy a vasúti pálya alépítményében károkat okoznak vadon élő állatok, jellemzően rókák vagy borzak. Ilyenkor üreget ásnak a pálya alá, így akár 20-30 köbméter földanyagot kitermelve 2-3 méter mélységben …

Tovább

Ház alapozás

Ház alapozás: sávalap vagy lemezalap?

Mindenki ismeri a történetet a házról, amit homokra építettek, és összedőlt, ezért az építkezés legfontosabb kérdése, hogy miként sikerül a ház alapozás. Ez az a tétel, amin semmiképpen sem szabad spórolni.  Ennek első lépése a talajvizsgálati jelentés (leánykori nevén talajmechanikai …

Tovább

Pin It on Pinterest