M6-os autópálya feletti vasúti híd építése

Az M6 autópálya az európai közúthálózat észak-dél irányú kapcsolatának egyik fontos eleme, az ún. Helsinki folyosó (Ploče – Szarajevó – Eszék – Budapest) magyarországi szakasza, amelynek Budapest- Bóly közötti része 2010-re épült meg és jelenleg innen ágazik el az autópálya az M60-ason Pécs irányába. Az M6 autópálya Bóly-Ivándárda közötti szakasza lesz az M6 autópálya folytatása. Az autópályaszakasz alulról keresztezi a Mohács-Villány vasútvonalat, így a vasúti pályába híd építése vált szükségessé az autópálya áthidalásához. A tervezett felszerkezet 72 m támaszközű, ortotróp acél pályaszerkezetű, vonóvassal merevített ívszerkezet, úgynevezett Langer-híd. A függesztőrudak hálós elrendezésűek. A vasúti terhet viselő, gömbsüveg sarukra támaszkodó acélszerkezet S355 minőségű acélanyagból teljes mértékben hegesztett kivitelben készült. A hidat 2022 augusztusában helyezték forgalomba, de a bejegyzés íráskor még nem történt meg a műszaki átadása az alatta épülő autópályához kapcsolódó tartozékai miatt, amelyek építése folyamatban van (a borítókép is ekkor készült a helyszínen).

A híd elhelyezkedése

M6 autópálya Bóly-Ivándárda tervezési szakaszát a MÁV Villány–Mohács mellékvonali besorolású vasútvonala az autópálya 196+898,27 km szelvényében, 34,71°-os szögben keresztezi. A Mohácstól Villány felé szelvényezett vasútvonal keresztezési szelvénye 119+05,64 hm terv szerint. A híd egynyílású, a nyílás mérete 67 m, híd támaszköze72 m vágánytengelyben mérve. felszerkezet teljes szélessége üzemi járdákkal együtt 8,20 m. A főtartók tengelytávolsága 5,60 m. A híd kétoldali 75 cm névleges szélességű, vasúti kábelcsatornát is magába foglaló üzemi járdával készül. A híd tervezési sebessége 100 km/h, tervezési élettartama 100 év.

Mit jelent a Langer-tartó?

Mint az a bevezetőben is szerepel a tervezett felszerkezet úgynevezett Langer-híd, ahol a függesztőrudak hálós elrendezésűek. Az Langer-tartós hidak „álívhidak”. Az ívhidak jellegzetessége, hogy a függőleges terhek mellett oldalnyomást is adnak át alátámasztásaikra. A Langer-tartónak az alkalmazásával a vízszintes reakciót függőlegessé lehet tenni és ezzel a szerkezet külsőleg statikailag határozottá válik, ami az alapozás miatt is lényeges előny lehet. [i]

A zártszelvényű ívek keresztmetszeti befoglaló mérete 760×640 mm. Az ívvállak merevítőtartóba való bekötésénél a gerinclemezek enyhe „trombitásítása” és merevítő diafragmák alkalmazása biztosítja a megfelelő erőátmenetet. Az ívet és a merevítő tartót két párhuzamos síkban elhelyezett, ferde helyzetű állítható hosszúságú, ellenmenetes, villásfejjel és csapos kapcsolattal ellátott, zárt kialakítású (Z-huzalos pászmás) FLC kábelrendszer köti össze. A gyári horganyzással ellátott FLC kábelek névleges átmérője 30 mm. A villásfejek és rögzítő csapok is gyári tűzihorganyzással készültek.

A híd alapozása

A híd mélyalapozású. A hídfőkhöz magyarországi vasúti környezetben szokatlan módon alaprajzilag J-alakú cölöpsorokat készítettek. A hídfők és a velük egybeépült szárnyfalak alapozását és egyben felmenő falazatát 100 cm átmérőjű cölöpökből álló cölöpfal alkotja. A cölöpök eredeti terv szerint egymásba metszettek volna, de végül „nyitott” cölöpsor valósult meg, amelyre lőttbeton réteg kerül (ez a borítókép készítésekor még nem készült el). A cölöpfalazat tetején 1 m vastag szerkezeti gerenda, illetve a szárnyfalak esetében a hídfő szerkezeti gerendával egybeépített cölöpösszefogó fejgerenda épült.

Vasúti felépítmény a hídon

A hídi vasúti felépítmény 60E2 sínrendszerű, folyamatos rugalmas ágyazású, kiöntött hosszvályús rendszerű felépítmény. A csatlakozó nyíltvonali pálya átépítendő szakaszán hézagnélküli, 54E5 sínrendszerű, 35 cm-es hatékony vastagságú zúzottkő ágyazatos, felépítmény készül, vasbeton aljak beépítésével. A hídfőknél bordás kiegyenlítő lemez beépítése szükséges. A bordás lemezen 6 db szintetikus műanyag aljat kell beépíteni. A vasúti pálya megfelelő rugalmas átmenetét a bordás lemez hídfasarui alatti műgumi csíkok fokozatos vastagságátmenete és a zúzottkő ágyazat alatt a hídfőcsatlakozásnál az alábbiak szerint kialakított SZK rétegek biztosítják.

Érdekességek a híd építéséről

  • A híd közelében fekete gólyák fészkelnek, akiknek védelmére mind az autópálya, mint a vasúti híd építése alatt kiemelet figyelmet kellett fordítani.
  • A Villány felőli hídfőben egy vasúti áteresz kiinjektálva bent maradt.
  • A híd kék színű lett, holott a vasúti hidak jellemzően zöldek (ettől egyedi esetben el lehet térni).
  • A híd három vágányzári ciklusban épült. Először a cölöpöket építették, aztán a cölöpöket összefogó gerendát és szerkezeti gerendákat, míg végül a meglévő vasúti töltést bontották el és a helyszínen hegesztett felszerkezetet tolták a helyére.
  • A híd acélanyaga az orosz-ukrán háborúban komoly károkat szenvedett Mariupol városából származik.  

A bejegyzés a híd műszaki leírásának felhasználásával készült az „M6 autópálya Bóly-Ivándárda közötti szakasz B1968 j. főpálya feletti MÁV vasútvonalat átvezető híd az M6 autópálya 196+898,27 km szelvényében kiviteli terv” alapján. Tervszám: 8438, rajzszám: 1.B1.1968.01. Szaktervező: MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft.


[i] Dr. Iványi Miklós Hídépítés c. jegyzete. 16. oldal

Szólj hozzá!

Pin It on Pinterest