Vágányzár fogalma, igénylése MÁV-vonalakon

Minden egyszerű magyar ember életében eljöhet a pillanat, amikor munkát végez vasúti területen vágányzárban, ezért ezt a témát járjuk most körbe.

Az elején tudnunk kell, hogy minden vágányzár pályaműködtetői kapacitásigény, de nem minden pályaműködtetői kapacitásigény vágányzár. A vágányzár jelentése az, hogy egy vágányt vagy vágányrészt előre látott vagy előre nem látott okból ideiglenesen kizárnak a forgalomból. Ez független attól, hogy a vasúti pályahálózat valamely részének karbantartása, fejlesztése, felújítása céljából vagy esetleg vasútüzemeltetői okokból történik.

A pályaműködtetői kapacitásigény ezzel szemben egy tágabb fogalom. A vágányzáron túl magába foglalja a feszültségmentesítést (villamos felsővezeték kikapcsolását), a biztosítóberendezési kikapcsolást, illetve a vasúti berendezéseken folytatott munkákat.

Kapcsolódó fogalmak

Miután van különbség vágányzár és vágányzár között, érdemes áttekinteni a fogalmakat, azoknak a költségek meghatározásánál jelentőségük is lesz.

Tervezhető vágányzár: A MÁV Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatóság hatáskörébe tartozó Hálózati Üzletszabályzatban (HÜSZ-ben) meghirdetésre kerülő és az éves pályaműködtetői kapacitásigény.

Operatív vágányzár: A MÁV Zrt. üzemeltetési főigazgatóság hatáskörébe tartozó valamennyi évközi pályaműködtetői kapacitásigény.

Pályahálózat korlátozás: A vasúti pályahálózat rendelkezésre állásának korlátozása a pályalétesítményeken tervezett karbantartási, felújítási és fejlesztési munkák miatt fog bekövetkezni. Jellemzően a vasúti pályaszakaszok és állomások vasúti személyszállítási, illetve vasúti árutovábbítási tevékenységből történő kivonása vagy időszakos szüneteltetése miatt fordul elő.

Éves pályaműködtetői kapacitásigény: A vasúti pályahálózat tervezett karbantartási, felújítási és fejlesztési munkáinak elvégzése érdekében szükséges pályaműködtetői kapacitásigénynek, az igénylő által az éves menetvonal igénylések benyújtásának határidejéig, de legkésőbb az éves üzemi menetrend véglegesítését megelőző tizedik hét végéig a benyújtott pályaműködtetői kapacitásigény.

Évközi pályaműködtetői kapacitásigény: Az éves üzemi menetrend készítésének időszakában nem tervezett, karbantartási, felújítási és fejlesztési munkákhoz menetrendi éven belül igényelt pályaműködtetői kapacitásigény.

Tervezhető üzembiztonsági pályaműködtetői kapacitásigény: Vasúti pályának, illetve pályaszakasznak a lezárása. Ez az évközi pályaműködtetői kapacitásigényre előírt időpontban nem volt tervezhető.

Nem tervezhető üzembiztonsági pályaműködtetői kapacitásigény: Vasúti pályának, illetve pályaszakasznak vis maior, baleset következményeinek felszámolása, valamint hiba és üzemzavar elhárítás miatti, illetve megelőzése miatt történő lezárása. Ilyen pályaműködtetői kapacitásigény a veszélyhelyzet megszűnéséig tart.

Kiutalt menetvonal zavarása nélküli pályaműködtetői kapacitásigény: Kapacitásigény, amely a vasúti társaságok részére kiutalt menetvonallal nem ütközik (járhatnak a munkák közben a vonatok).

Kiutalt menetvonal zavarásával járó pályaműködtetői kapacitásigény: Kapacitásigény, amely a vasúti társaságok részére kiutalt menetvonallal ütközik (vonatforgalmat korlátozni kell).

Átszállásos pályaműködtetői kapacitásigény: Kapacitásigény miatt meghatározott viszonylatban az utasok közlekedtetése csak átszállással valósítható meg.

Mennyibe kerül a vágányzár?

Ha esetleg a vasútépítésben érdekeltek vagyunk, akkor a fenti fogalmak elsősorban a költségek meghatározásánál fontosak. A vágányzár díja függ a korlátozás mértékétől, illetve attól is, hogy mikor igényeljük a vágányzárt.

Kiutalt menetvonal zavartatásával járó vágányzár ára

Ha 120 nappal korábban vagy még annál is előbb rendeljük meg, akkor ingyenes. 119 és 90 nap között 200 ezer Ft/eset az ára. 89 és 75 nap között 500 ezer Ft vágányzári díj. 75 napon belül 800 ezer Ft és értelemszerűen csak rendkívüli esetben nyújtható be.

Kiutalt menetvonalak zavartatása nélküli pályaműködtetői kapacitásigény költségei

Ha nem zavarjuk a vonatforgalmat, akkor jobb esélyünk van vágányzárat kapni, és nem kell a zsebünkbe sem olyan mélyen nyúlni. A pályaműködtetői kapacitásigény első napjától megelőző 90 napon túl az igénylés díjmentes, 89 és 60 nap között 30 ezer Ft/eset, 59 és 30 nap között 50 ezer Ft, 29 és 16 nap között 70 ezer Ft, 15 és 8 napon belül 150 ezer, 8 napon belül 300 ezer Ft a díj.

Kötbér vágányzár esetén

Kevésbé szerencsés esetben nem tudjuk időben befejezni a munkavégzést vasúti területen. Ilyenkor kemény pénzeket kell fizetni a MÁV-nak, de akkor is, ha egy munkát le szeretnénk mondani.

Ha a kapacitáskorlátozás első napjától számított 120 napon túl mondjuk le a vágányzárat, akkor a lemondás díjmentes, viszont 119 és 90 nap között 150 ezer Ft, 89 és 75 nap között 300 ezer forint, 14 napig 500 ezer Ft, 3 napon belül, illetve meg nem tartott vágányzár esetén 1 millió Ft a kötbér.

Hasonlóan szerencsétlen módon járunk, ha túllépjük a vágányzári időt, hiszen 150 ezer Ft/óra díjat vagyunk kötelesek megfizetni a MÁV-nak.

Van különbség vágányzár és vágányzár között

Elmondható tehát, hogy van különbség vágányzár és vágányzár között. Ha életünk során úgy adódik, hogy vágányzárban kell munkát végeznünk, akkor szerencsés, ha tudjuk, hogy például akarjuk-e zavarni a vonatokat. Fontos, hogy betartsuk a szabályokat, mert súlyos pénzeket fizetünk a vasúti pálya működtetőjének felelőtlenségünkért. A vonatokat nem csak mi tudjuk munkavégzés közben zavarni, hanem azok is minket.

Forrás: MÁV Zrt. vágányzári utasítás

“Vágányzár fogalma, igénylése MÁV-vonalakon” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!

Pin It on Pinterest