Acélszerkezetek vizsgálata, jellemző meghibásodásai

Acélszerkezetek vizsgálatának lehetőségeit, vizsgálati szempontjait, valamint javítási lehetőségeit vizsgáljuk ebben bejegyzésben.

Acélszerkezetek vizsgálata

A vizsgálat során meg kell állapítani, hogy:

  • a szerkezet egyes részein vannak-e görbülések, horpadások, repedések, beszakadások, szelvénytorzulások;
  • a szerkezet egyes részein van-e korrózióból vagy a felfekvéseknél dörzsölődésből származó elemvékonyodás, szelvénycsökkenés;
  • a szegecselt kapcsolatokban a szegecsfejek épek-e, nem hiányoznak-e, a szegecsek nem lazultak-e meg;
  • a szegecselt vagy csavarozott erőátadó kapcsolatokban a kapcsolt elemek egymáshoz képest nem mozdultak-e meg;
  • a csavaros kapcsolatokban a csavarok épek-e, nem lazák-e, nem hiányoznak-e és korrózióvédelmük megfelelő-e;
  • a feszített csavaros kapcsolatokban a csavarok szorító ereje – a csavarok ernyedése következtében – nem csökkent-e az előírt érték alá;
  • a szerkezet korrózióvédelmi bevonata, mázolása mindenütt jó állapotban van-e (még a nehezen megközelíthető helyeken és az egyébként eltakart felületeken is);
  • a külsővezetésű feszítőkábelek, feszítőelemek nem sérültek-e, támaszaik, felfekvéseik, lehorgonyzásaik épek-e, bevonatuk hiánytalan.

Acélszerkezetek jellemző hibái

  • A görbülés, horpadás húrméréssel állapítható meg.
  • A repedéseket – különösen a hegesztett szerkezeteknél – gondos szemrevételezéssel, esetleg kézi nagyító használatával kell keresni
  • A szelvénycsökkenést megfelelő vastagságmérő eszközzel kell megállapítani.
  • Koros, szegecselt szerkezetnél gyakran előfordul a korrózióvédelem korábbi elhanyagolásából eredően az összetett szelvények elemközi korróziója. Ennek eredményeként a kapcsolt szögacélok, lemezek a szegecsek közötti szakaszon szétnyomódnak.
  • A szegecslazulás szemlélettel az erre utaló jelekből – szegecsfej körüli festékrepedés, korróziós elszíneződés – általában felismerhető.
  • A szegecselt vagy csavarozott erőátadó kapcsolat elmozdulása szemléletből, jeleiből – a kapcsolt elemek szélein jelentkező festék letolódás, kifényesedett sáv megjelenése – ismerhető fel.
  • A csavarok lazasága kopogtatással általában megállapítható.
  • A nem feszített csavarok korrózióvédelmét általában zsírozással vagy csavarmázzal biztosítják.
  • A korrózióvédelmi bevonat károsodása szemlélettel felismerhető.
  • A feszítő kábelek, feszítő rudak feszítő erejét a vizsgálatkor általában nem kell mérni.

Acélszerkezetek gondozása

Elsősorban az acélszerkezetű elemek repedéseinek lokalizálása fontos (repedés végének elfúrása), illetve a törött elemek ideiglenes javítása például hevederezéssel, csavarozással, kalodázással.

30 m-nél kisebb nyílású acélhidak saruszerkezeteinek gondozása a hídszerkezet kismértékű megemelése után a görgők tisztításával folytatódik drótkefével, majd jön portalanítás, csuklók, görgők grafitos zsírral történő kenése, végül a hídszerkezet sarura történő leengedése.

Korrózióvédelmi hibák során az acélszerkezetek bevonatának foltszerű javítása kézi-kisgépes felület előkészítéssel válhat szükségessé.

Borítókép forrása: pixabay.com
Szöveg forrása: MÁV H.1.9. és D.1. utasítás alapján

Szólj hozzá!

Pin It on Pinterest