Vasút alatti pályakeresztezés engedélyezésének a menete

Amennyiben vasúti pálya alatt vezetéket kívánunk átvezetni, akkor célszerű előre meghatározni az építéstechnológiát, de nem csak a műszaki specifikációkkal érdemes tisztában lenni, hanem az eljárásrenddel is, ugyanis a közforgalmú vasútvonalak esetében fokozott figyelemmel kell eljárni a forgalombiztonság érdekében pályakeresztezés létesítésekor. A MÁV-kezelésű normál nyomtávolságú “nagyvasutakra” és keskeny nyomtávolságú “kisvasutakra” egyaránt ugyanazok a szabályok vonatkoznak, de a nem MÁV-kezelésű kisvasutak műszaki feltételei ettől eltérőek lehetnek.

Vasút alatti átvezetések építéstechnológiája MÁV-vonalakon

Vasúti pálya alatti átvezetések esetében két építéstechnológia közül választhatunk, hacsak nem áll éppen átépítés alatt a pálya, mivel ez esetben nyíltárkos építés is szóba jöhet. Ekkor a munkagödör visszatöltése során a tömörítésnél a MÁV Zrt.  D.11. számú utasítása szerinti tömörségi értékeket szükséges biztosítani.

Átvezetés a vasúti pálya alatt sajtolással a „KPM.112521/1970. 6.E.sz. – Kötelező irányelvek a fővasúti vágányok és ezekből kiágazó iparvágányok alatt átvezetetésre kerülő vezetékek tervezésére, valamint kivitelezésére” előírásainak betartása mellett történhet. A takarási magasság ilyenkor a csőátmérő függvénye.

Ha messzebbről kívánjuk indítani a fúrást, akkor bizonyos keresztezések esetében (például optikai kábeleknél) a vasúti pálya alatt irányított fúrást alkalmazhatunk 200 mm-es csőátmérőig az „106548/95 sz. Utasítás – Irányított talajfúrás a MÁV vasúti alépítményiben előírásainak” betartása mellett. Kivitelezéskor a vezeték legmagasabb pontjának 2 méterre kell lennie az ágyazat alsó síkjától. Irányított fúrásnál – illetve ha a védőcső átmérője meghaladja a 300 millimétert, akkor más építéstechnológia esetében is – talajvizsgálati jelentést szükséges készíteni, ami 20 méterenként 1-1 fúrással feltárt talajmechanikai jellemzőket tartalmazza.

Közműkeresztezés-tervdokumentáció tartalmi követelményei

Szükséges készíteni műszaki leírást, ami tartalmazza az építéstechnológiát (sajtolás, irányított fúrás, nyílt árkos), az építéstechnológia indoklását, az átvezetés pontos helyét (vonal megnevezés és vasúti szelvényszám hm-ben), és a legközelebbi állomásokat, valamint a berendezések típusát, műszaki adatait.

A dokumentáció része a helyszínrajz (M=1:1000), ami feltünteti az átvezetés 200-200 m-es környezetében lévő létesítményeket (vágány, közművek, épület, áteresz, híd, útátjáró, felsővezetéki oszlop, jelzőberendezés stb.).

Vasúti keresztmetszet (M= 1:50) jelöli a pályaszint adatokat, az átvezetés pályaszinthez viszonyított takarási magasságát, vágánytengely helyét, átvezetés szelvényszámát hm-ben, a védőcső és a haszoncső adatait (hossz, átmérő, falvastagság), terhelési zóna határát, a lejtés mértékét és irányát, a szomszédos állomásokat, az indítás- és fogadás szintjének adatait, meglévő vezetékek és kábelek helyzetét. Két egymás mellett készített átfúrás nem lehet egymáshoz 2 méternél közelebb, és vasúti híd háttöltésébe pályakeresztezés nem kerülhet: a minimális távolság a hídtól 6 méter (vagy a szerkezet pályaszinttől számított alapozási mélységének másfélszerese).

Pályakeresztezés engedélyezésének menete

Először a MÁV fejlesztéspolitikájáért felelős igazgatóságtól kell nyilatkozatot kérni, hogy milyen feltételekkel járulnak hozzá vasúti pályakeresztezéshez, majd az üzemeltető igazgatósággal kell tervet egyeztetni. Utolsó lépésben a vagyongazdálkodásért felelős igazgatósággal szükséges megállapodást kötni pályakeresztezés létesítéséhez.

Átvezetés nem MÁV-kezelésű kisvasút alatt

A MÁV-kezelésű normál nyomtávolságú „nagyvasutakra” és keskeny nyomtávolságú „kisvasutakra” érvényesek a fenti kritériumok, de Magyarországon több száz kilométernyi kisvasút üzemel, ami nem a MÁV Zrt. üzemeltetésében van. Ezek kezelői jellemzően erdészeti társaságok, egyesületek vagy önkormányzati cégek. Ezekben az esetekben a műszaki feltételek eltérőek lehetnek, bár a fentiek itt is irányadók. Fontos, hogy a vállalkozói oldal a kisvasutak üzemeltetőit személyesen keresse meg.

Szöveg forrása: KPM.112521/1970. 6.E.sz. – Kötelező irányelvek a fővasúti vágányok és ezekből kiágazó iparvágányok alatt átvezetetésre kerülő vezetékek tervezésére, valamint kivitelezésére; 106548/95 sz. Utasítás – Irányított talajfúrás a MÁV vasúti alépítményiben

“Vasút alatti pályakeresztezés engedélyezésének a menete” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!

Pin It on Pinterest