Vasúti környezetben fektetendő, betonból készült kábelaknák és kábelszekrények kialakítását a MÁV vállalati szabványok határozzák meg: szekrények esetében a MÁVSZ 2149, aknák esetében a MÁVSZ 2145. A szerkezetek gyártási technológiája sokat változott az elmúlt évtizedekben, de a legfontosabb kivitelezési elvek változatlanok, bár az ilyen létesítmények napjainkra jellemzően előregyártva készülnek. A két szerkezet között a legjelentősebb különbség, hogy a beton kábelakna nagyobb terhelést kap, a vasúti pálya terhelési zónájába is helyezhető, míg a beton kábelszekrényre csak földnyomás hat. A pontos kivitelezés mellett fontos a helyszíni felmérés a környező épületek, szerkezetek, valamint a meglévő vezetékek helyzetének tisztázása – természetesen bármilyen akna létesítésénél, nem csak vasúti környezetben.
Helyszíni felmérés
A helyszíni szemle, valamint a tervezés során figyelemmel kell lenni a műtárgy 200-200 m-es környezetében lévő létesítményekre, amiket a tervrajznak tartalmaznia kell. Ilyen vasúti pálya esetében a vágány, a meglévő közművek, az épületek, műtárgyak (hidak, támfalak és átereszek), a felsővezetéki oszlopok helyzete, de nem vasúti környezeten kívül is figyelembe kell venni ezek többségét.
Beton kábelakna és kábelszekrény tervezési kritériumai
Kábelakna és kábelszekrény tervezésekor az alábbiakra szükséges figyelemmel lenni:
- A vasúti pálya melletti tolatási padkába eső aknákat a padka síkjáig kell lesüllyeszteni. Az „egyéb területekre” kerülő aknák fedlapját viszont 7-10 cm magasságig ki kell emelni.
- A földműbe helyezett kábelcsatornák és egyéb betonszerkezetek nem akadályozhatják meg a felszíni vizek oldalirányú mozgását.
- A megszakító létesítmények fedlapjainak zárhatónak kell lenniük.
- A létesítésre kerülő 1 méternél mélyebb megszakító létesítményekbe létrát kell elhelyezni.
- A munkagödör visszatöltése során rétegesen, 30 cm-enként kell tömöríteni a rétegeket. A tömörítésnél a D.11. sz. MÁV-utasítás szerint az alábbi tömörségi értékeket szükséges biztosítani: kiegészítő rétegnél: Trp=98%, földmű felső 50 cm vastag rétegében Trp= 96%, földmű felső 50 cm vastag rétege alatti 50 cm-ben Trp= 94%, műtárgyak háttöltésében teljes mélységben Trp= 98%, minden egyéb helyen: Trp= 92%.
- A terhelési zónába eső megszakító létesítményeket vasúti terhelésre méretezni szükséges, megfelelőségüket statikai számítással igazolni.
- Azokat az aknákat, amelyek az alépítményi szivárgó közvetlen környezetébe kerülnek, a szivárgóépítés előtt el kell helyezni.
- Az építési helyszínt éjszakára ki kell világítani, el kell keríteni.
Forrás: MÁV-szabványok, D.11. sz. MÁV-utasítás
Borítókép: Betonból készült akna hágcsóval vasúti pálya terhelési zónájában.
5